När blev 8 år gamla interna PM på Trafikverket “utredningar”?

Den 25/4-2022 publicerade Ny Teknik ett debattinlägg av Rune Wigblad:

Sverige behöver en grundlig och opartisk utredning av magnettåg” (nyteknik.se)

Debattinlägget kritiserar Christer Löfvings uttalande om att Trafikverket har utrett magnettåg. Detta uttalande baseras på ett Internt PM på Trafikverket (Löfving): se Wigblad, ”Modernisera Sverige”, (Modernisera Sverige! – Arena Idé (arenaide.se) 2018, bilaga 1, s 165-169.
Wigblad skrev ett Internt PM, DSMG, (Wigblad): 2016-10-19, ”Modernisera Sverige”, (Modernisera Sverige! – Arena Idé (arenaide.se) 2018, Bilaga 2 Sid 170-174   ”En kritisk granskning av PMet”

Ett citat från kritiken av Löfvings PM (2014) är “Det är anmärkningsvärt att ”titten” på olika teknikval som CL genomförde inte var ett ärende på Trafikverket. Det är alltså inte ens i närheten av en utredning. Vilken status har interna PM på Trafikverket? När började dessa PM få avgörande betydelse för mycket stora teknikbeslut?”